+32 (0)495 99 82 39   info@mightymondayconsulting.be
  • Facebook  LinkedIn

Generatieverschillen op de werkvloer

Voor het eerst in de geschiedenis werken er vier generaties samen op de werkvloer. Babyboomers, Generatie X, Generatie Y en Generatie Z. Elk hebben er  hun eigen kenmerken, kwaliteiten en expertise. De jongeren die binnenkort aan hun eerste job gaan starten, gaan veel meer veranderingen met zich meebrengen dan de voorgaande generaties.  Hierbij willen we je graag kennis laten maken met de verschillende denk- en handelingswijzen van elke generatie. 

Babyboomers (1946 – 1964)

Mensen die tussen 1946 en 1964 geboren zijn, worden aangeduid als de generatie Babyboomers Ze zijn opgeroeid in de Flower Power beweging. Ze zijn opgegroeid in tijden van stabiele economische groei en in geloof in uitbreiding en een grote welvaart.  Vaak gingen zij om de bedrijven heen wonen en leefden vaak om te werken. Hun focus lag/ligt op erkenning, werkzekerheid en integriteit. Ze vonden/vinden het belangrijk dat men loyaal is en op een respectvolle manier omgaat met werkgever en collega’s. Ze waren/zijn idealistisch, optimistisch en gedreven  zowel op professioneel als in hun privéleven. 

Generatie X (1965-1980) 

Deze generatie wordt ook gezien als de ‘verloren generatie’, ze zijn opgegroeid in een periode van economisch verval en hadden na hun afstuderen vaak er veel moeite om werk te vinden. Zij willen hard werken en het vaak hard spelen.   Daarom stippelen ze hun eigen carrière uit en als het nodig is om van werkgever te veranderen zullen ze dat effectief doen. Ze zijn vaak minder loyaal naar hun werkgever toe dan de vorige generatie. Ze houden van minder formelere werkomgevingen.  Generatie X vindt het belangrijk dat ze voldoende autonomie krijgen op hun werk, zijn zeer flexibel in hun werkhouding en zijn vaak heel bescheiden in hun prestaties die ze behalen. 

Generatie Y (1981 – 1992)

De kloof tussen de Babyboomers en Generatie Y is heel groot. Ze zijn eveneens opgegroeid in welvarende tijden, maar zij werken om te leven. Als zij ’s avonds thuis komen laten zij hun job achter hen. Zijn zeer actief bezig met sociale media en digitale communicatie en zijn best een verwende generatie. Ze worden ook wel eens de applaus-generatie genoemd. Hun ouders (generatie X) deden alles voor hen en werden tijdens hun opvoeding vaak bejubeld.  Ze zijn erg bezig met hun ontwikkeling en zijn vaak heel ambitieus, het zijn dan ook echte jobhoppers die niet lang hetzelfde werk blijven doen.  Ze dragen zeker hun steentje bij maar behouden graag hun authenticiteit. 

Generatie Z (1992 – nu)

Deze generatie betreedt nu de arbeidsmarkt. Generatie Z is opgegroeid in een wereld van overvloed met relatief weinig beperkingen, maar in een context van constante veranderingen.  Zij beseffen dat ze de toekomst zelf in handen moeten nemen en zijn dan ook echte doe-het-zelfvers en multitaskers.  Deze jongeren hebben het vaak heel moeilijk met klassieke hiërarchie en vinden het Nieuwe Werken niet meer dan vanzelfsprekend. Ondanks dat werken voor het niet op nummer één staat, maar wel hun eigen ontwikkeling. Ze gaan graag nieuwe uitdagingen aan en willen er zeker van zijn dat ze hun steentje hebben bijgedragen. Het idee om lang bij dezelfde organisatie te werken brengt veel stress met zich mee. Hoe jonger, hoe meer zij ervan overtuigd zijn dat ze verandering nodig hebben in hun functie.

Hoe ga je nu om met deze verschillen op de werkvloer? 

De verschillende generaties hebben op elk vlak andere verwachtingen en willen daarnaar behandeld worden, anders zal hun engagement dalen. Voor bedrijven is dit een grote uitdaging. De bedrijfsleider van de toekomst zal niet enkel naar de winstcijfers moeten kijken, maar per generatie een andere strategie moeten opzetten en dit gaande van aanwervingsbeleid tot verloningsbeleid.  Om zo te kunnen inspelen op de verschillende levensstijlen en verwachtingen.  Tracht zoveel mogelijk de competenties en typische kenmerken van elke generatie te benutten en te laten matchen om zo tot een evenwichtig en divers personeelsbestand te komen. Technische vaardigheden/kennis kan gemakkelijk aangeleerd worden, maar andere competenties niet. Generatie Z is bijvoorbeeld sterk in probleemoplossend denken die ze zich eigen hebben gemaakt doordat ze tussen computers zijn opgegroeid. Andere generaties hebben dit dan weer veel minder.  Als je de unieke eigenschappen van elke generatie naar boven kunt halen, dan zal je bedrijf er niet enkel beter van worden, maar ook de medewerkers zullen zich gewaardeerd voelen en open staan hun kennis en kunde met elkaar te delen.  Probeer te werken met een open aanpak, zodat je bij alles wat je doet ruimte laat voor individuele verschillen, ongeacht leeftijd, gender, karakter of levensfase. Want het is toch wenselijk mensen niet op voorhand in hokjes te duwen en ruimte te laten voor persoonlijke voorkeuren.


Om www.mightymondayconsulting.be goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent.