+32 (0)495 99 82 39   info@mightymondayconsulting.be
  • Facebook  LinkedIn

Een nieuwe uitdaging voor HR

Voor organisaties wordt het steeds moeilijker en moeilijker om de juiste kandidaten te overhalen om te solliciteren. Daarom is het belangrijk om te weten wat de kenmerken en behoeftes zijn van de talenten, om ze optimaal te kunnen aantrekken, binden en boeien. De jongeren van nu verschillen namelijk op een groot aantal aspecten met de vorige generaties.

Werkzoekenden brengen potentiële toekomstige werkgevers en vacatures goed in kaart, vooral via sociale media en big data. Kandidaten organiseren hun zoektocht naar informatie over salarissen, voordelen, missie en waarden van de onderneming, bedrijfscultuur, flexibiliteit, MVO … voor ze op een vacature ingaan. Ze willen als het ware een voorafspiegeling van hun nieuwe job die moet voldoen aan hun verwachtingen.

Het werven van via traditionele werving methodes, zoals advertenties in vakbladen, trekt deze doelgroep steeds minder en minder aan.  Uit bevragingen blijkt dat bedrijfswebsites de belangrijkste bronnen zijn om de juiste informatie over het bedrijf en de vacature te vinden. Bewaak daarom de kwaliteit – zorg voor een sterke ‘employer brand’ naast het commercieel profiel –, houd de website up-to-date en levendig, en optimaliseer de toegankelijkheid voor alle kandidaten. Maar dat volstaat niet. Voorzie aangepaste, visuele en meer digitale corporate content op maat van de sociale media waar de potentiële kandidaten zelf ook aanwezig zijn. Denk aan functieomschrijving op video, Instagram, Facebook, 3D-website, (video)getuigenissen van collega’s, ….

We kunnen hieruit concluderen dat waar vroeger de werkgever de touwtjes in handen had tijdens het sollicitatieproces, nu de kandidaat meer en meer controle houdt over het proces. In deze omstandigheden dienen bedrijven hun cultuur, normen en waarden meer te benadrukken en in alle transparantie over te communiceren.

Om www.mightymondayconsulting.be goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent.